Ben je van plan elektrisch te gaan rijden? Dan doe je er goed aan om de aankoop van een nieuwe auto nog dit jaar in gang te zetten. Personenauto’s die vóór 1 januari 2019 op kenteken staan, worden dan gedurende 5 jaar met 4 procent bijtelling belast. De bijtellingspercentages gaan vanaf 2019 namelijk veranderen, maar daarover bestaat wel een aantal misverstanden dat we graag uit de wereld helpen.

Ja: de bijtelling voor elektrisch rijden gaat per 1 januari 2019 omhoog, maar nee: het is niet zo dat het nu helemaal niet meer financieel aantrekkelijk is om een elektrische auto aan te schaffen. Hoe zit dat?

4 procent verdwijnt niet

De beperking van je financiële voordeel zal je met name merken in het duurdere segment elektrische auto’s. Alle personenwagens met een cataloguswaarde tot 50.000 euro behouden namelijk het bijtellingspercentage van 4 procent. Daar is niets aan de hand. Wil je een auto met een cataloguswaarde boven de 50.000 euro aanschaffen of leasen, dan verandert er wel wat. Over bedragen boven de 50.000 euro betaal je dan 22 procent bijtelling. Let wel: dat percentage geldt alléén voor het resterende bedrag boven de 50.000 euro. Voor het ‘eerste’ gedeelte van de cataloguswaarde geldt nog wel gewoon het oude bijtellingspercentage van 4 procent. Daar zit nu dus precies de nuance.

Model 3?

Pas vanaf 2021 zal voor auto’s met een waarde boven de 50.000 euro 22 procent bijtelling over het gehele aanschafbedrag betaald moeten worden. Heb je je dus bijvoorbeeld ingeschreven voor een Tesla Model 3, hoeven de alarmbellen nog niet te gaan rinkelen. Vanwege vertraging in de productie zal de frequentie van levering vóór 2019 minder groot zijn dan verwacht. Wel blijft de kans groot dat de cataloguswaarde van het basismodel tussen de 40.000 en 50.000 euro uitkomt. Met een paar opties zal je echter snel boven de 50.000 euro uitkomen, maar dat betekent nog niet direct een financiële ‘strop’ voor de zakelijk rijder. Veel duurder dan 50.000 euro zal de Model 3 uiteindelijk niet worden, dus het verhoogde bijtellingspercentage betaal je maar over een relatief laag bedrag.

Tweedehands auto’s

Belangrijk om te weten is ook dat het bijtellingspercentage dat op het moment van aanschaf van kracht is in de wet- en regelgeving, nog vijf jaar daarna zal gelden voor de wagen. Het kan dus gunstig zijn te overwegen om een tweedehands elektrische auto te kopen die nog 2 of 3 jaar in de oude bijtellingscategorie valt. Sterker nog: een tweedehands nul-emissie-auto die vóór 1 januari 2016 tenaam is gesteld kun je mogelijk op dit moment nog met 0 procent bijtelling rijden.

De toekomst van nul emissie

Het valt op dat het bijtellingspercentage voor nul-emissie-auto’s die rijden op waterstof 4 procent blijft, ongeacht de cataloguswaarde. De overheid geeft hiermee wat ons betreft een signaal af: gaat het rijden op waterstof opkomen in Nederland? Het is hoe dan ook goed om deze optie mee te nemen in je overwegingen. Bovendien geldt voor alle nul-emissie-auto’s dat de vrijstelling van betaling van de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de belasting van personenauto’s en motorrijtuigen (BPM) nog steeds van kracht is.

Rekenhulp bijtelling

Onlangs hebben we voor onze klanten een rekenhulp ontwikkeld. Deze tool laat je precies zien wat de bijtelling voor jouw specifieke situatie zal bedragen, aan de hand van de cataloguswaarde van de auto en je bruto inkomen. Bekijk de tool hier en neem gerust contact op voor advies over je beste opties!