Het lage BTW-tarief wordt per 1 januari 2019 verhoogd van 6% naar 9%. Dat heeft gevolgen voor jou als ondernemer. In deze blog lees je wat er allemaal verandert en hoe je je het beste kunt voorbereiden.

Wees op tijd

Het kabinet presenteerde de voorgenomen wijziging van het lage BTW-tarief afgelopen dinsdag, op Prinsjesdag. De verhoging van 6% naar 9% betekent dat consumenten en ondernemers die geen recht hebben op BTW-aftrek, meer gaan betalen voor onder andere levensmiddelen, boeken, reparatiediensten, sportvoorzieningen en in horecagelegenheden. Dat betekent dus ook dat de wetswijziging voor jou, als onderneming die dergelijke goederen of diensten levert, administratieve handelingen met zich meebrengt. Om problemen na 1 januari 2019 te voorkomen, is het belangrijk dat je je zaken zowel administratief en fiscaal op tijd op orde hebt.

Pas systemen aan

Ten eerste moet jouw boekhoudsysteem vóór 1 januari 2019 zijn aangepast. Vanaf die datum is het jouw verantwoordelijkheid dat het juiste BTW-tarief wordt toegepast. Het 9%-tarief moet dan dus ook op al je facturen correct vermeld staan en ook eventuele kassasystemen moeten zodanig zijn bijgesteld dat het verhoogde tarief wordt toegepast.

Moment van levering belangrijk

Hoe zit dat met de overgangsperiode in aanloop naar 2019? Belangrijk om te weten: prestaties die in 2018 zijn verricht, maar waarvan de factuur pas in 2019 wordt verstuurd, worden nog wel gewoon met het oude BTW-tarief van 6% belast. Let hier dus op wanneer je na 1 januari met je aangepaste boekhoudsysteem je facturen opstelt! Dat geldt natuurlijk ook omgekeerd: voor diensten en goederen die pas in 2019 geleverd worden, maar waarvan je al in 2018 een offerte opstelt, geldt al wel het BTW-tarief van 9%. Theoretisch kan het in januari 2019 dus voorkomen dat je op één factuur twee verschillende verlaagde tarieven moet toepassen: 6% voor prestaties die verricht zijn in december 2018, en 9% voor die in januari. Omwille van een soepele administratieve afhandeling – ook bij de klant – bevelen wij in dit soort gevallen aan twee afzonderlijke facturen op te stellen.

Er zijn uitzonderingen. Worden goederen of diensten pas in 2019 geleverd, maar is de betaling al voldaan in 2018? Dan hoef je het verhoogde BTW-tarief niet meer met terugwerkende kracht door te berekenen. De Belastingdienst gaat voor dit soort situaties hoogstwaarschijnlijk een overgangsregeling in werking stellen en zal niet gaan naheffen.

Wat doet Breder voor jou?

Breder kan je alle administratieve zorgen uit handen nemen. Bij ons afgenomen boekhoudpakketten worden automatisch bijgewerkt en op jouw situatie ingericht. Voor vragen en overleg staan we uiteraard dagelijks voor je klaar, dus neem gerust contact op als je in aanloop naar 1 januari 2019 advies nodig hebt.