Hoe urgent is iets dat nu nog niet urgent is?

Het opzetten van een nieuwe onderneming is een continue zoektocht naar balans. Tussen halthouden en doorstomen, tussen korte- en de langetermijndoelen, tussen interne en externe focus. Hoe behoudt onze samenwerkingspartner Pascal Ontijd, oprichter van de start-up Soulpicks, die balans? We gingen met hem in gesprek.

Met een berg ervaring als ballast, opgedaan bij de mede-oprichting van het succesvolle autodeelplatform SnappCar, begon Pascal Ontijd zo’n twee jaar geleden met de oprichting van een nieuwe start-up. Zijn idee: Soulpicks, een app waarin je al je favoriete plekken, zoals restaurants, koffietentjes en winkels, kunt pinpointen en kunt delen met vrienden en kennissen in je netwerk. Zoek je dus een leuk tentje en weet je weer eens niet waar te beginnen? Dan kun je, afgaand op de mening van de mensen die je vertrouwt op hun (goede) smaak, een snelle en gemakkelijke keuze maken.

Toekomstvisie

Op dit moment is Ontijd erop gericht de Nederlandse markt te veroveren met zijn app, om vervolgens de pijlen op het buitenland te richten. Ambitieuze plannen dus, die logischerwijs een stel uitdagingen met zich meebrengen. Ontijd: ‘Je bent bezig een toekomstbestendige onderneming neer te zetten, terwijl deze eerste fase er eigenlijk puur op gericht is te overleven. Dat betekent dat we bij Soulpicks continu de balans proberen te vinden tussen het behalen van resultaten op de korte termijn en het behouden van de juiste koers, visie en ambitie op de lange termijn.’

Prioriteiten stellen

Wat zijn dan zoal voorbeelden van kortetermijnresultaten? ‘Dat gaat bijvoorbeeld over engagement: in hoeverre keren gebruikers terug naar de app, en als dat gebeurt, hoe vaak dan? Een van onze kortetermijndoelen is logischerwijs het minimaliseren van het aantal afhakers, en daar willen we onze activiteiten dus ook op inzetten. Het is echter de kunst om ons daar niet blind op te staren. Als we ons puur focussen op dagelijkse gebruikersgroei en er vervolgens te laat achter komen dat de app eruit knalt door het toegenomen aantal gebruikers, schiet je jezelf in de voet. We moeten dus continu blijven prioriteren: hoeveel tijd steek je in iets dat nu nog geen probleem is, maar dat later wel kan worden? En wanneer is ad hoc acteren belangrijker dan de lange adem?’

Korte- en langetermijnbehoeften

Diezelfde uitdaging doet zich voor in het administratieve gedeelte van het opzetten en runnen van een start-up. ‘Het is nu eenmaal belangrijk om continu inzicht te houden in je korte- en langetermijnbehoeften, ook op administratief en financieel vlak. Ik ben zelf geen ontwikkelaar, maar een ondernemer. Ik ben veelal bezig met het opzetten en onderhouden van relaties, het contact met investeerders en het monitoren van de interne gang van zaken. De financiering en administratie zijn natuurlijk urgent, anders valt het bedrijf om – maar ik kan zelf niet continu alle ballen in de lucht houden. Dat houd je hooguit een paar weken vol. Daarom heb ik algauw de samenwerking gezocht met Breder BV als partner voor alle zaken die te maken hebben met mijn administratie én de zaken die net wat verder gaan dan dat.’

Vertrouwd gevoel

‘Breder behoudt voor ons vanuit vogelperspectief het overzicht en adviseert ons bij het tijdig maken van keuzes voor de korte en lange termijn. Franck en Babs weten precies wat er speelt: zo helpen ze ons bijvoorbeeld bij een WBSO-aanvraag (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk), maar weten ze ook wat goed voor ons is om tot een fatsoenlijke rapportage te komen waar onze investeerders in de toekomst naar zullen gaan vragen. De samenwerking met Breder is gestoeld op een pragmatische zoektocht naar de balans tussen wat nu nodig is, waar we nog een paar maanden mee kunnen wachten, en voor welke toekomstige fases we nu alvast het fundament moeten leggen. Door die stappen te overzien en ook helder te documenteren in de administratie, hebben wij een veel beter beeld van de huidige status van het bedrijf én van de behoeften in de toekomst.’

Core business

Ontijd vat de voordelen van een administratieve partner op basis van zijn eigen ervaring mooi samen: ‘Het gaat erom dat je de afleiding vermindert en daardoor meer focus op groei krijgt.’ Hij specificeert die opvatting als volgt: ‘Als ik een overeenkomst met een investeerder moet sluiten, maar deze taak bij een collega kan neerleggen zonder de overeenkomst zelf nog na te hoeven lopen, geeft me dat een lekker gevoel. Ik werk met iemand die ik vertrouw en kan me zelf richten op andere zaken. Datzelfde geldt voor Breder: ik stel de vragen, zij weten precies waar ik het over heb en ik pluk de vruchten van onze gecombineerde expertisen.’

‘Het is altijd prettig samenwerken met Breder. Ze zijn snel, snappen waar ik dagelijks mee te maken heb en herkennen de ondernemersmindset. Aan een paar woorden hebben ze genoeg. Ik heb in Breder een betrouwbare samenwerkingspartner gevonden waar ook nog eens kwalitatief hoge resultaten uit voortvloeien. Vaak is de eerste versie van documenten die ze voor mij opstellen al gelijk goed, en zoals veel ondernemers zullen herkennen: dat geeft een bepaalde rust.’