Meedenkende groeipartner essentieel voor startup Bright Kitchen

Acht restaurants, één keuken: dat zijn de ingrediënten van de succesformule van Bright Kitchen, een van onze samenwerkingspartners. Wat zijn de financiële uitdagingen bij het opzetten van een delivery only-restaurantketen? We vroegen het oprichter Rens Bekkers.

Plant-based koken

Bright Kitchen is een zogeheten virtuele restaurantketen. Vanuit één keuken wordt voor maar liefst acht restaurants gekookt en maaltijden worden uitsluitend bezorgd. Van de 8 restaurants zijn er 7 geheel veganistisch, het achtste restaurant serveert burgers die voor de helft bestaan uit plantaardige proteïnen en voor de helft uit insecten. “De plantaardige restaurantkeuken is een groeiende markt”, vertelt Rens Bekkers, die daarnaast ook een duurzaam motief uitdraagt met zijn Bright Kitchen. “Door veganistisch te koken leveren we ons aandeel in de vermindering van de globale vleesconsumptie en dragen we ons steentje bij aan het milieu.”

Uitbreidingsplannen

De ambities van Bekkers, die in oktober 2018 zijn eerste keuken in de Amsterdamse Jordaan opende, liegen er niet om. “De komende 5 jaar willen we nog eens 50 keukens openen, te beginnen op korte termijn met een tweede keuken in Amsterdam. Dat brengt een aantal financiële uitdagingen met zich mee; we willen namelijk harder groeien dan mogelijk is met de middelen die we op dit moment binnenkrijgen. Dat betekent dus dat we, naast onze core business, stevig moeten inzetten op de zoektocht naar investeringen of leningen bij de bank. Daarnaast is het belangrijk dat we onze operatie schaalbaar maken en meer standaardiseren voor een onderneming die ook op de langere termijn toekomstbestendig is. We willen hogere food marges en efficiëntere inzet van personeel.”

Focus op core business

Het was onder andere om deze reden dat Bekkers op zoek is gegaan naar een financiële partner. “Wij geloven in een heel harde focus, en dan het liefst uitsluitend op zaken waar we goed in zijn. De operationele kant vraagt dus veel aandacht, maar ook de marketingkant. We zijn continu op zoek naar goede restaurantconcepten en proberen in te spelen op de nieuwste foodtrends. Dan komt daar nog een derde focuspunt bij: de zoektocht naar vastgoed. Die drie zaken samen, dát is onze core business. Dat is waar we goed in zijn; werkzaamheden die we efficiënt en effectief kunnen uitvoeren. Administratie hoort daar niet bij, dus daarvoor zijn we de samenwerking met Breder aangegaan.

Breder als groeipartner

In Breder hebben we een groeipartner gevonden die op ons tempo met ons meedenkt en ook echt begaan is met de ontwikkeling van onze business. Zo helpt Franck ons bijvoorbeeld met het tijdig opzetten van onze P&L, zodat we deze paraat hebben bij toekomstige investeringen. Hij denkt daarin echt met ons mee en houdt onze groeiambities daarbij continu in het achterhoofd. Waar veel organisaties normaal gesproken een bedrijfs-P&L hebben, hebben wij er één voor elke keuken, en een aparte met onze overheadkosten. Zo kunnen we een helderder verhaal overbrengen bij investeringen. Franck is bovendien enorm vooruitstrevend in automatiseringsdenken. Een mooi gegeven, aangezien wij geloven in een technologische oplossing voor ieder probleem.

Breder verwerkt al onze inkoop- en verkoopfacturen, doet al onze belastingaangiften en jaaropgaven, en zo nu en dan leggen we stukken op tafel ter beoordeling, bijvoorbeeld in aanloop naar een investering. Het is prettig om geen omkijken te hebben naar financieel administratieve werkzaamheden. Zo kunnen wij ons volop richten op de doorgroei van Bright Kitchen. In Nederland hebben we voet aan de grond gekregen, Europa wacht!”