Financiële administratie is ons vak. Dagelijks werken we met plezier samen met ondernemers uit verschillende branches, met verschillende karakters en verschillende hulpvragen.
Omdat we begrijpen dat het soms lastig is de balans te vinden tussen je administratie en je core business, willen we onze kennis en expertise met je delen.

Belangrijke aandachtspunten rondom onderneming en personeel

De coronacrisis heeft effect op iedere onderneming, of dat nu positief of negatief is. Reden te meer om alle wetten en regelgeving rondom personeelszaken nog eens helder op het netvlies te krijgen. Met deze blog spijkeren we je kennis bij. Nu velen van ons thuiswerken, is ook de online communicatie en het contact via telefoon en WhatsApp toegenomen. Wellicht ben [...]

20 april, 2020|

Bewaar je bonnetjes, ze zijn geld waard

Hoe klein of hoe groot een zakelijke uitgave ook is, het loont altijd om bonnetjes, facturen en rekeningen zorgvuldig en correct te bewaren. Dien je alles namelijk in volgens de exacte fiscale regels, dan pluk je daar bij je BTW- en kostenaftrek in je aangifte de vruchten van. Nooit meer aftrek mislopen? Lees dan deze blog. Of je nu [...]

16 maart, 2020|

Heb jij eHerkenning al aangevraagd?

Sinds 1 januari van dit jaar is het voor veel ondernemers verplicht om digitale overheidszaken te regelen middels eHerkenning. Hiermee heb je slechts één gebruikersnaam en wachtwoord nodig om in te loggen bij onder andere de Belastingdienst, het UWV en de Kamer van Koophandel. De invoering van eHerkenning is echter niet geheel onomstreden. Alle ondernemers kunnen over een tijdje alleen [...]

18 februari, 2020|

Dit zijn de gevolgen van de nieuwe Arbeidswet

Sinds het begin van dit jaar is de nieuwe Arbeidswet van kracht; nieuwe regelgeving die voor zowel werkgever als werknemer behoorlijke gevolgen kan hebben. We zetten de belangrijkste wijzigingen rondom flexwerken, ontslagregelingen en premies voor je op een rij. De Wet arbeidsmarkt in balans (WAB), zoals de nieuwe wet voluit heet, moet de balans op de arbeidsmarkt meer in [...]

21 januari, 2020|

3 eindejaarstips voor een fiscaal voordelig 2020

Nu het nieuwe jaar voor de deur staat, is het tijd om de balans op te maken en alvast fiscaal vooruit te blikken. In 2020 staat namelijk een aantal wetswijzigingen voor de deur die voor jou als DGA van invloed (kunnen) zijn. Doe daarom je voordeel met deze tips en begin het nieuwe jaar met een kickstart. 1. Keer [...]

16 december, 2019|

Studiekosten van je kind financieren? Goed idee, maar kijk wel uit

Studeren is, zeker sinds de intrede van het nieuwe leenstelsel, een flinke kostenpost. Als ouder kun je je kind financieel steunen via je eigen onderneming, maar vanuit fiscaal oogpunt zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Wij zetten de slimmigheden en risico’s voor je op een rij. Belastingvrij loon Binnen de ‘kantoormuren’ van jouw eenmanszaak, maatschap [...]

18 november, 2019|

Schiet jezelf niet in de voet met dividenduitkering

De dividendbelasting gaat in 2020 omhoog van 25% naar 26,25%. Als je dit jaar nog van plan bent dividend aan jezelf uit te keren uit de eigen BV, raden we je aan om het dividend wel in 2019 toe te kennen, maar deze pas na 1 januari uit te betalen. Daar haal je, gezien de stijging van de belastingheffing [...]

21 oktober, 2019|

Meedenkende groeipartner essentieel voor startup Bright Kitchen

Acht restaurants, één keuken: dat zijn de ingrediënten van de succesformule van Bright Kitchen, een van onze samenwerkingspartners. Wat zijn de financiële uitdagingen bij het opzetten van een delivery only-restaurantketen? We vroegen het oprichter Rens Bekkers. Plant-based koken Bright Kitchen is een zogeheten virtuele restaurantketen. Vanuit één keuken wordt voor maar liefst acht restaurants gekookt en maaltijden worden uitsluitend [...]

16 september, 2019|

Verzuim jij als DGA niet je verzekeringsplicht?

Veel DGA’s beschouwen zichzelf logischerwijs als ondernemer en zijn daarom niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen. Daar ligt echter een valkuil: als een managementovereenkomst als dienstbetrekking beschouwd kan worden, zal bij controle geoordeeld worden dat de werk-BV tóch verplicht is premies werknemersverzekeringen af te dragen. In deze blog leggen we uit hoe je na kunt gaan of dit voor jou het [...]

21 augustus, 2019|

Hoe urgent is iets dat nu nog niet urgent is?

Het opzetten van een nieuwe onderneming is een continue zoektocht naar balans. Tussen halthouden en doorstomen, tussen korte- en de langetermijndoelen, tussen interne en externe focus. Hoe behoudt onze samenwerkingspartner Pascal Ontijd, oprichter van de start-up Soulpicks, die balans? We gingen met hem in gesprek. Met een berg ervaring als ballast, opgedaan bij de mede-oprichting van het succesvolle autodeelplatform [...]

17 juli, 2019|

Wees slim en handel vóór beperkende maatregel DGA-lening

 Een aankomende wetswijziging moet het voor directeur-grootaandeelhouders (DGA’s) onaantrekkelijker maken om hoge bedragen te lenen van de eigen BV. Naar verwachting zal de maatregel van het kabinet per 1 januari 2022 worden doorgevoerd. Hoe handel je het slimst en efficiëntst in aanloop naar deze datum?Ontmoedigende maatregelHet kabinet heeft zich voorgenomen een wetswijziging door te voeren die hoge DGA-leningen boven de [...]

19 juni, 2019|

Zo maak je slim gebruik van aftrekbeperking gemengde kosten

  Om een zo hoog mogelijk bedrag van je gemengde kosten van je fiscale winst te kunnen aftrekken, moet je als ondernemer zélf alert zijn op de methode die je toepast. Omdat de regels rondom de aftrekbeperking nogal eens als ingewikkeld worden beschouwd, diepen we ze in deze blog voor je uit, en schotelen we je enkele rekenvoorbeelden voor.Gemengde kosten zijn [...]

20 mei, 2019|

Zo profiteer je optimaal van de vrije ruimte binnen de WKR

Als je als ondernemer op zoek bent naar manieren om belastingvrije bedragen uit te keren of te vergoeden aan werknemers, zit je in de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) onder bepaalde voorwaarden goed. Wat die voorwaarden precies zijn en in welk opzicht de WKR vanaf volgend jaar verandert, duiden we in deze blog. Belastingvrij budget De WKR [...]

15 april, 2019|

Tijdwinst met No Hands Accounting

Dankzij automatisering en robotisering behoren de metaforische schoenendozen tot het verleden. Bijna al onze klanten scannen hun bonnen en facturen tegenwoordig in, en mailen ze direct naar de administratie. Dat helpt enorm bij de verwerking en is een stap richting ‘real time’ inzicht in de financiële situatie van je onderneming. Maar het gaat verder. Dankzij ‘machine learning’ en ‘artificiële [...]

20 maart, 2019|

Houdt de bank de beurs gesloten? Dit zijn je alternatieven!

De bank is tegenwoordig allang niet meer de enige instantie waar je als ondernemer terecht kunt voor een lening. Dat is maar goed ook, want ondernemers in het MKB en met name start-ups vangen steeds vaker bot wanneer ze bij de bank aankloppen. In deze blog diepen we de alternatieve financieringsmogelijkheden voor je uit.Ben je als ondernemer op zoek naar [...]

18 februari, 2019|

Hogere onbelaste vergoedingen sinds 1 januari 2019

De maximale onbelaste vergoedingen voor de kosten die gemaakt worden voor binnenlandse dienstreizen zijn per 1 januari 2019 gewijzigd. Alle vergoedingen aan werknemers zijn verhoogd ten opzichte van vorig jaar. In deze blog lees je alles over de nieuwe bedragen en aanvullende regelingen. De onkostenvergoedingen die werkgevers aan werknemers mogen verstrekken voor kosten die tijdens een binnenlandse dienstreis worden [...]

15 januari, 2019|

Liquiditeitsbegroting opstellen: zo doe je het goed!

Het klinkt simpel: een liquiditeitsbegroting geeft je een beeld hoeveel geld er daadwerkelijk beschikbaar is. Zo simpel is het echter niet, er zijn genoeg ondernemers die behoorlijk tegen het opstellen van een liquiditeitsbegroting aanhikken. Maar waarom zou je überhaupt een liquiditeitsbegroting maken? Redenen genoeg! Kun je aan je toekomstige verplichtingen voldoen? Wanneer heb je extra financiering nodig? Heb [...]

17 december, 2018|

10 tips voor een effectieve begroting

Begroten: voor velen niet het leukste aspect van het ondernemerschap, maar dat maakt deze klus niet minder belangrijk. Ondanks dat jij misschien ieder jaar weer als een berg opziet tegen het begrotingsproces, is het belangrijk dat je er zorg en aandacht aan besteedt. Met de 10 tips in deze blog willen wij je in elk geval een eind op [...]

19 november, 2018|

Alles wat je moet weten over het urencriterium

Een nauwkeurige urenadministratie is essentieel voor iedere ondernemer. Voldoe je immers aan het urencriterium en kun je dit aantonen, dan kom je in aanmerking voor diverse soorten ondernemersaftrek. Voldoe je hier echter niet aan, dan kleven daar – op het mislopen van de fiscale voordelen – na verloop van tijd mogelijk nadelen aan. In deze blog leggen we [...]

15 oktober, 2018|

Dit zijn de gevolgen van de verhoging van het lage BTW-tarief

Het lage BTW-tarief wordt per 1 januari 2019 verhoogd van 6% naar 9%. Dat heeft gevolgen voor jou als ondernemer. In deze blog lees je wat er allemaal verandert en hoe je je het beste kunt voorbereiden. Wees op tijd Het kabinet presenteerde de voorgenomen wijziging van het lage BTW-tarief afgelopen dinsdag, op Prinsjesdag. De verhoging van 6% naar [...]

19 september, 2018|

8 tips voor een vlekkeloze BTW-aangifte

 Factureren lijkt soms misschien een fluitje van een cent en de BTW-aangifte kan binnen een mum van tijd zijn ingevuld, maar valkuilen liggen altijd op de loer. Hoe vaak je dezelfde handelingen ook uitvoert, ze verdienen ook altijd dezelfde aandachtigheid. Met deze 8 tips helpen we je op weg naar een vlekkeloos verloop van je BTW-aangiftes, het hele jaar door.1. [...]

20 augustus, 2018|

Elektrisch rijden vanaf 2019: zó zit het met de bijtelling

 Ben je van plan elektrisch te gaan rijden? Dan doe je er goed aan om de aankoop van een nieuwe auto nog dit jaar in gang te zetten. Personenauto’s die vóór 1 januari 2019 op kenteken staan, worden dan gedurende 5 jaar met 4 procent bijtelling belast. De bijtellingspercentages gaan vanaf 2019 namelijk veranderen, maar daarover bestaat wel een aantal [...]

16 juli, 2018|

8 tips om naheffing loonbelasting DGA te voorkomen

Gebruikelijk loon DGA Het is verleidelijk en lijkt bovendien een logische stap: jezelf als directeur-grootaandeelhouder (DGA) van je eigen BV minder salaris uitkeren op de momenten dat het met de liquiditeit wat minder goed gaat. Zo ‘simpel’ ligt dat echter niet. Een DGA moet volgens de gebruikelijkloonregeling van 2018 minimaal 45.000 euro bedragen. Is dit niet het geval, en [...]

12 juni, 2018|
Ga naar de bovenkant